Bedste systemkamera til max 6000kr

Dette emne indeholder 1 svar, har 1 stemme og blev senest opdateret af  hebca 9 år siden.
Oprettet af
Vibelin
Medlem

Hej

Jeg vil gerne købe et systemkamera og har rigtig svært ved at vælge. Jeg vil gerne kunne tage bedre indendørsbilleder, børnebilleder og portrætter end jeg kan i dag med mit gamle lumix dmc-lx3. For at sige det mildt er jeg ikke en haj til at fotografere, men jeg vil gerne blive bedre. 

Jeg står lidt ml. et Sony a6000 og et lumix gx7 (men er åben for andre også). Sony'en virker umiddelbart mere velanmeldt især på billedkvaliteten, men efter at have haft begge i hænderne i en butik føltes lumixen mere intuitiv og så er det jo rart at den har en touch-skærm. 

Jeg vil gerne have hjælp til hvordan jeg vægter ml. de forskellige fordele. Det med en bedre billedkvalitet – er det fx kun noget man kan fremstille og se hvis man er rigtig dygtig til at fotografere, således at dette ikke skal veje tungt for mig som komplet amatør? Eller bliver man træt af at have gået efter brugervenlighed på bekostning af potentielt dårligere billeder? Har I erfaringer med nogen af kameraerne og eller anbefalinger til et helt tredie?

 

Venligst Vibe


hebca
Participant

    Hej Vibe

    Jeg har ikke så meget forstand på systemkameraer, men ved, at også Olympus laver nogle glimrende af slagsen, som har fået gode anmeldelser. Og det gode ved systemkameraer er, at du kan skifte objektiver, og det er mest dem, der afgør billedekvaliteten.

     Du vil næppe kunne se forskel på billedkvaliteten fra det ene kamera til det andet. Det ER nemlig mest for proffe, der nærstuderer billederne under lup, så jeg synes bestemt også, at du skal lægge vægt på brugervenligheden. Men hvad med at tage springet til et spejlrefleks, når du nu alligevel er i gang og gerne vil være "en haj til at fotografere", de er lidt bedre pga den større sensor, og her er jeg også mere på hjemmebane og kan godt gi lidt råd. Men ellers er det nu mere 'hajen' end kameraet, der giver gode billeder.

     Skriv gerne, evt. via min hjemmeside.

    Venligst    Henning

     www.fotofusker.dk

     

    Du skal være logget ind for at fortsætte