Nikon D5000 18-105mm VS. Fujifilm HS10

Dette emne indeholder 1 svar, har 1 stemme og blev senest opdateret af  Arkiv DigitalFoto 13 år, 6 måneder siden.
Oprettet af
Arkiv DigitalFoto
Medlem

Jeg skal til at købe nyt kamera – havde tænkt mig at skifte fra kompakt til DSLR (nu skal det være!).
Men men men… Så var en fotohandler så venlig at vise mig Fujifilm Finepix HS10, så nu er jeg i syv sind.
Sagen er, at HS10 kan fås til omkring 3.300 kr., og så har man et kamera med én linse, der kan "det hele". Nikon derimod lever muligvis fint op til mine krav, men hvis jeg ønsker mere zoom, så skal jeg slippe kassen for at få et objektiv med billedstabilisering. D5000 koster ca. 4.900.- (og så mangler jeg stadig at købe taske, SDHC-kort og filtre).
Omvendt, så havde jeg jo bestemt mig for at købe et ægte SLR med super kvalitet fotos samt visheden om, at Nikon er en af de absolutte kæmper inden for området (= garanti for kvalitet). Og med sit 18-105mm objektiv lever det sikkert fint op til mine behov.
Mine behov er, at tage billeder af børnene samt stemningsbilleder fra byen og naturbilleder. Jeg skal ikke fotografere ekstremsport, men kunne godt tænke mig at have et kamera, der reagerer straks, når man trykker på knappen. De eksempler jeg har set fra HS10 er ret gode/skarpe, men i diverse test har billedkvaliteten fået slag (photographyblog.com og digitalcamerareview.com).
Måske er jeg mest stemt for HS10, men er bange for, om kvaliteten er væsentligt ringere end D5000. Jeg behøver ikke tage jorden skarpeste foto, men er alligevel nervøs for, at ærgre mig efter et par måneder, fordi jeg ikke gik efter "det sikre".
Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle second thoughts fra jer herinde 🙂

Fordele Nikon D5000:
Fotos i SLR-kvalitet – og hurtigere end HS10
Har mere tiltro til en de gamle "kæmper" inden for foto
18-105mm lever muligvis udmærket op til mine behov
Fordele ved Fujifilm Finepix HS10:
Et kamera spækket med features og til en rimelig pris
Superzoom med 24-720mm objektiv (stabiliseret)
Pga. superzoom slipper jeg for yderligere omkostninger til ekstra linser, at slæbe rundt på linser og at skifte linser ved forskellige billeder

 

af Daniel FP. Indsendt: 18-07-2010 21:08

Ja det er da lidt af et valg du står over for. Du har ret i at der også er fordele ved det fujifilm. Du nævner jo selv de fleste. Men det der er den store fordel ved dslr er jo netop at du køber et "system". Hvis du ikke har lyst til at udbygge dit "system" med objektiver, flash osv osv så er valget vel klart. Så skal du tage dit fujifilm og få 24-720 mm objektiv som selvfølgelig også er meget. Dagens standard i dag mht billedkvalitet er rimelig høj også selvom du valgte fujifilm, men det kan ikke undgås at i forhold til dslr vil den halte bagefter. Pga den mindre sensor vil kvaliteten være dårligere. Den vil være dårligere til at håndtere "støj" og høj iso. Desuden vil det dynamiske område ikke være så stort som på dslr. Dvs evnen til at rumme detaljer fra skygge til højlys i det samme billede.
Jeg synes du skal gøre op med dig selv hvor stor din fotohobby er og hvor meget du har tænkt dig at gøre ud af det i fremtiden. Jeg tror hurtigt du finder ud af hvad du skal.

 

af Thomas. Indsendt: 19-07-2010 10:27

Du skal være logget ind for at fortsætte