Dybeskarphed Nikon D5000

Dette emne indeholder 6 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af  Kenneth “Dykkerbumsen” Larsen 12 år, 4 måneder siden.
Oprettet af
Arkiv DigitalFoto
Medlem

Jeg har lige investeret i et Nikon D5000, men jeg synes det er svært at få en god dybeskarphed i mine billeder. Er der nogen der har en god ide til hvad jeg skal gøre? nyt obejktiv? eller er det bare indstillinger der er galt med…? Af Lars Christensen. Indsendt: 28-07-2010 11:40

Dybdeskarphed opnår du ved flere ting:

1. Blændens størrelse. Jo større blænde, jo mindre dybdeskarphed. Vælg programmet A (for aperture, der betyder blænde), og vælg så så lav en værdi som du kan. Det medfølgende kit-objektiv har formentlig en max blænde på f/3.5.

2. Brændværdien, altså hvor meget du zoomer ind. På et almindeligt 18-55mm objektiv kan det være meget svært at få lav dybdeskarphed, og isolere motivet fra baggrunden. Det vil være lettere på et teleobjektiv. 

3. Motivets afstand til baggrunden. Jo lavere dybdeskarphed du har, jo nærmere kan dit motiv være på baggrunden før det bliver sløret. Hvis du har føromtalte 18-55mm, skal dit motiv være ret langt fra baggrunden før den bliver sløret.  

Af Bo. Indsendt: 28-07-2010 14:28

Tak for svaret:-)
Jeg har prøvet at lege lidt med blænden programmet A, men jeg synes det er svært at få skarphed i hele billedet. Det bliver gerne skarpt i forkus og så sløret i baggrunden. Det synes jeg ikke er så godt, hvis det er er billede hvor det hele gerne skulle står skarpt. 
Jeg er klar over, at jeg kan skue ned for blænden for at få baggrund til at fremstå skarpere, men så er det på bekostning af en noget højere ISO værdi.
Måske kræver jeg bare for meget kammeraet ?? Af
Lars. Indsendt: 28-07-2010 22:07

Til f.eks. landskabsbilleder vil man gerne have hele billedet skarpt. Det gøres ved en lille blænde på f.eks. 11-16. Men du skal ikke fokusere på baggrunden eller forgrunden. Fokuser i stedet for cirka midt i billedet. På den måde vil resultatet blive bedst.

Som du selv siger så er du nødt til at skrue op for ISO. Et alternativ kan være at bruge lang lukketid, men så skal du have dit kamera på en trefod, og der skal ikke være noget som bevæger sig alt for meget.

På en almindelig dag, hvor solen skinner burde det ikke være nødvendigt at bruge mere end ISO 200 med lille blænde. På en skyet dag, kan det være du skal op i ISO 400. Men det burde altså ikke betyde noget. Dit kamera kan levere støjfri billeder op til over ISO 1000. Af Bo Indsendt: 29-07-2010 15:12

Nu har jeg prøvet lidt forskelligt, men jeg synes stadigvæk ikke, at landskabsbillederne bliver helt så skarpe i kanten som de burde. Tror du at det ville hjælpe hvis jeg købte et andet objektiv, end det som fulgte med (18-55mm 3,5F). Af Lars Christensen. Indsendt: 04-08-2010 10:14


Tonny Hansen
Medlem

    Hej.  Undskyld jeg sådan blander mig, men det er så afgjort objektivet det har skylden for de ikke helt skarpe fotos.

    Jeg har også 18-55mm dog på Nikon d 3100, og mine landskabsfotos vinder jeg ingen priser med. Bedre glas er sagen,

    Hilsen Tonnysmiley

    Ja nu er jeg nød til at blande mig lidt.

    Som med næsten alle fejl der findes indenfor fotografi ligger fejlen ikke i ustyret men lige bagved dette. Det nævnte objektiv kan udemærket tegne skarpt hvis det eller bruges korrekt.  Tag et kig her der er masser af billeder taget med den 18-55 i taler om.

    http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=179

     

    Der er dog undtagelser hvor der er tale om fabrikationsfejl.

     

    Mvh Kenneth

    Du skal være logget ind for at fortsætte