Hvidbalance ved brug af flash i blandet lys

Dette emne indeholder 3 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af  Nikita _Jensen 6 år, 9 måneder siden.
Oprettet af
Poul Erik
Medlem

Nikon har et system, hvor man kan sætte farvede gelfiltre foran flashhovedet og hvorved flashlyset kan justeres således, at det følger den på kameraet indstillede hvidbalance – f.eks. grøn gelfilter til kameraets WB indstilling lysstofrør, rød gelfilter til ditto indstilling glødeelampe. etc.

Sony har samtidig med præsentationen af de nye Alfa 33 og 55 kameraer, reklameret med en spritny ekstern flash, som efter forlydende automatisk kan justere flashlyset efter WB. Det lyder jo rigtig godt, men hvordan fungerer det egentlig? Da ikke engang Sony selv har kunnet svare mig herpå, vil jeg gerne høre om nogen af jer har erfaringer med dette og kan fortælle om det er en god løsning, som virkelig fungerer i praksis?

Nu har jeg et Canon kamera samt ekstern flash, og har forgæves kigget efter hvilken løsning Canon tilbyder indenfor dette felt. Jeg fotograferer en del indendørs og under lysstofrør og det er absolut ikke problemfrit! Kan det da være rigtigt at Canon slet ikke tilbyder noget løsningsforslag her,  eller har man måske en helt anden, supersmart løsning, som ingen endnu har set/hørt eller læst om? En stor tak til dem, der kan bringe svar på disse spørgsmål.

Det lyder umiddelbart som en noget besværlig metode, at skulle sætte filtre foran sin flash for at kompensere for forskellige belysniger. Jeg går selvfølgelig ud fra, at dit Canon er et digitalt spejlrefleks kamera….

Hvis du insisterer på at skyde jpeg, har du mulighed for at vælge brugerinstillet WB. Øvelsen går i al sin enkelthed ud på at tage et billede af noget, som du mener skal være hvidt, og så bruge det billede til at indstille WB efter, læs din manual, der er det rimeligt beskrevet. Selv skyder jeg stort set alt i RAW. Så er alt jo meget lettere at kompensere efterfølgende. Hvis jeg har noget besværligt lys, sørger jeg for at få et billede af mit 18% gråkort, i den givne belysning, derefter kan jeg ramme den rigtige WB på computeren på hele resten af serien, så let som at klø mig i ….. :-).

Venlig hilsen

Brian


Poul Erik
Medlem

    Tak for svaret. Det er forholdsvist nemt at finde den korrekte hvidbalance ved at indstille WB manuelt. Det bruger jeg ofte, men jeg er ikke helt tilfreds med resultaterne, der nemt bliver ret flade og kontrastløse, ligesom ansigter ikke altid er pænt oplyst af lamperne, der fortrinsvis hænger i loftet.

    Løsningen må under disse forhold være at bruge flash, og i dette tilfælde kan jeg desværre ikke bruge denne metode: 

    Man kan dog gøre sådan og så, uden at ændre i den manuelt indstillede WB, bare tilsætte flash. Så bliver alle resultaterne helt blå – men de kan dog, og endda med ret godt resultat, efterfølgende nemt redigeres i RAW programmets hvidbalancejustering – blot med den undtagelse at magenta og grøn så driller en del og er møgsvære at korrigere.

    Endelig er der også den mulighed, simpelthen at stille kameraet på Auto WB og så bare at lade flashen overbelyse og dermed "brænde" kunstlyset væk. Det giver ret hårde resultater med store udsving både til den varme og den kolde side – sådan a la pocketkamera, og det er bare ikke godt nok! 

    Det kan da heller ikke være rigtigt, at det er den metode Canon mener vi skal bruge? -Så derfor efterlyser jeg information om hvordan man med kameraer af dette fabrikat får de bedst mulige resultater ved fotografering i blandet belysning.

    Jeg anvender et Canon 7D + en 580 EX II flash.

    lær Kelvin skalaen udenad, eller print en ud den kan nemt findes på onkel google, har selv et udprint der er lamineret i min fototaske, bruger den mindre og mindre efterhånden…'

     

    derudover skyd altid i RAW forstår ikke folk der skyder i jpg, du kan justere og redde meget mere i et raw billede end i et jpg….

     

    derudover kan du få nogle dvd omkring Cannon og flash shooting, prøv at google "cannon, flash, dvd" så skulle der gerne dukke noget op, og da det er så specifikt et emne kan en dvd være god at se igennem nogle gange, da jeg ved fra en kami der har Cannon at der findes dvd'er med ligenøjagtigt det du søger…..

     

    skyder selv med Nikon så camera indstillingsmæssigt kan jeg ikke hjælpe dig så meget andet end at du skal lære kelvin skalaen…..;O)

     

    ps de der farve filtre bruger jeg aldrig, kan f.eks sige at i en sporthal med de gule gulve og lysstofrør i loftet, skyder jeg i omkring 2800-3000 kelvin, og det virker…;O)

    Du skal være logget ind for at fortsætte