nybegyndr med sony dsc w170 digitalkamera

Dette emne indeholder 3 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af  Shilla Haste 12 år, 9 måneder siden.
Oprettet af
pernille thisted
Medlem
hej jeg går ikke op i alt det foto halløj, har blot et sony w170 digitalkamera…
men men men… har købt 2 numre af digitalfoto for at få en billig tegneplade og må jo nok indrømme at det lyder lidt spændende alt det der I fotofolk kan. så nu er spørgsmålet lidt hvad kan lade sig gøre/ ikke lade sig gøre med mit kamera???

hvordan bærer jeg mig lige af med at lære at lave/ tage nogle fede billeder???

jeg har iøvrigt photoshop på min pc, så jeg kan tilføje fede effekter

__________________

 


Jeppe Jensen
Medlem

    Hej Pernille..

    Der findes mange typer kameraer, de fleste vælger mellem:

    – Alm. filmkamera.

    – Kompakt kamera.

    – Digital spejlrefleks "DSLR"

    Dit Sony W170, er defineret som et kompaktkamera.

    Så hvad kan lade sig gøre med sådan et, jo du kan tage almindelige fotos af lige hvad du ønsker, og kun fantasien sætter grænser! Det der ikke kan lade sige gøre, modsat fx, DSLR, er udskiftning af objektiver, extra blitz, andet "opgraderingsudstyr"

    På et DSLR ( som de fleste foto interesserede benytter ), har man et kamera hus, hvorpå man montere forskellige objektiver, for at kunne arbejde over en større flade. Der kan du lave vidvinkel, zoom (i god kvalitet) osv.

    Med dit kompaktkamera, har du ikke megen mulighed for at udbygge kameraet, du kan kun zoome en bestemt længde, tage nogle "bestemte billeder". Senere kan du så med fordel redigere / tilpasse i det Foto program du har.

    Så du kan tage billeder ligesom alle andre, du har bare ikke muligheden for at gøre noget helt unikt, ud af et billede, uden at redigere efterfølgende.

    Det kan man fx på DSLR, ved at ændre på blænde, fokus, dybdeskarphed osv. (Ikke at du behøver et DSLR for bedre billeder, men for at fortælle dig forskellen) Og så alligevel ..

    Hvordan DU så opnår at tage gode billeder, er noget du selv skal eksperimentere med, men et godt lys, en rolig hånd, tålmodighed, og kreativitet, gør som regel ikke et billede dårligere. Og Photoshop, kan også gøre sit 😉

    Hvis du vil have mere specifikke svar end "prøv dig frem"

    Så må du stille mere specifikke spørgsmål, om fototeknik, bestemte effekter i et billede eller lign.

    Skriv endelig for uddybning eller lign.

    Jeppe..

    super svar takker. jeg har photoshop og i første omgang kan det godt tænkes jeg leger med de billeder fruen vil tage. men min interesse ligger nok mest i fede billeder der kan redigeres lidt så de får en fed stemning, som det er vist i de sidste to blade. sådan ala billedmanipulation af himlen som fra det bilprogram de referede til samt et billede af en skryskraber i splitmode. derfor er min interesse nok først og fremmest biler, bygninger og personer samt dyr. close-up af blomster og lignende er ikke mig i første omgang omend de kan udstråle farve, varme liv og alligevel en besynderlig ro. men du har nok ret i jeg bare skal fyr den af og så se hvad der sker.


    Shilla Haste
    Medlem

      Få dig et DLSR kamera, og få styr på de tekniske begreber!! Efter jeg fik mit DLSR kamera, har jeg ikke brugt kompaktkamera siden. Det er også vigtigt, at du lærer at få en ordenlig komposition i dine billeder, og bruger forskellige vinkler og perspektiver.

      Jeg har også meget erfaring med fotoredigering, og et godt råd er, at starte med at gennemgå tutorials, så lærer man det hurtigt.

      Du skal være logget ind for at fortsætte