700D – forslag til objektiver til rejsebrug

Dette emne indeholder 4 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af  Styrken 9 år, 8 måneder siden.
Oprettet af
zofka
Medlem

Jeg har planer om at købe Canon 700D indenfor et kort stykke tid men er blevet meget i tvivl vedr. objektiver.

Jeg bruger hovedsageligt mit kamera på rejser og skal pt til Jordan og Israel, hvor der både vil være fokus på arkitektur, mennesker og landskaber, samt en drøm om portrætter. Så stortset det hele. Jeg ved godt at ét objektiv ikke vil kunne klare det hele, og har derfor brugt en del tid på at finde frem til evt kombi.

Jeg har hertil nogle spørgsmål.

1) Vil et valg af EF-S 18-135mm IS STM kit lense fremfor 18-55 give en stor reduktion i billedkvalitet? Og selvom spørgsmålet evt er absolut åndsvagt, har de så samme vide (18mm)?

2) Hvad er det Canon EF 50mm f/1.8 kan, som gør at så mange snakker om det? Vil det kunne være et mulig ekstra objektiv for mig, hvis jeg gerne vil tage billeder af de mennesker jeg møder på min rejse?

3) Jeg drømmer om et godt objektiv i den billige ende som kan tage landskabsbilleder, især da jeg skal bruge en del tid i en ørken. Derfor tænker jeg at sætte penge i et vidvinkelsobjektiv der kan komplimentere kit objetivet.

4) Er der andre overvejelser i forhold til objektiver, som vil være interessante for mig? Heriblandt, hvad kan et pandekage objektiv byde på?

Anna

 


kinthof
Medlem

    Hej Anna,

     

    Lyder virkelig spændende 🙂

     

    1)
    Du mister intet på billedkvaliteten ved at vælge 18-135 fremfor 18-55. Som jeg læser det rundt omkring er de to objektiver meget ens i billedekvaliteten. Så, som jeg ser det, får du kun flere mm i den lange ende. Brændvidden på de to objektiver er den samme på vidvinklen: 18mm. Men når du zoomer får du 90mm mere med 18-135. Men der er så også en prisforskel og jeg ville nok vælge 18-55, men det kommer jeg til senere 🙂

     

    2)
    Grunden til at så mange snakker om Canon EF 50mm f/1.8 er fordi du får en prime  (objektiver med fast brændvidde) med en stor blænde til en lav pris. Jo større blænde, desto lavere tal (kan godt være lidt forvirrende i starten). 

    Jeg købte selv dette objektiv sammen med mit første kamera (Canon 1100D med 18-55 IS – ikke STM). Basalt set giver en stor blænde, f.eks. f/1.8, en meget lille dybdeskarphed hvilket du ofte ser i billeder hvor f.eks. baggrunden er sløret. Se evt. mit flamingo billede her: http://500px.com/photo/62181431 (Dog ikke taget med 50mm, men det illustrerer fint dybdeskarphed). Jeg synes 50mm f/1,8 er et fint objektiv at starte ud med som en god introduktion til primes. Og den kan sagtens bruges til portrætfotos og andre kreative fotografier.

     

    3)
    Til vidvinkel som landskaber og arkitektur kan 18mm sagtens gå an og vil være helt fin at starte med, men for at opnå de der vildt fede fotos med en meget bred vidvinkel ville jeg gå efter et Canon 10-22mm. Men den ligger i en lidt højere prisklasse. Derfor ville jeg starte med et standard kit objektiv med en brændvidde ned til 18mm og så spare sammen til et 10-22mm.

     

    4)
    Canons EF 40mm f/2.8 STM (Pancake) ser ud til at være et godt objektiv. Personligt ville jeg ikke købe det, da jeg både synes det er for småt og så ville jeg foretrække 50mm frem for det. Kvaliteten af objektivet er lidt bedre på 40mm end på 50mm (40mm er lavet med metalringe til montering på huset, hvor 50mm er ren plastik), men det er også lidt dyrere og jeg ville vægte den større blænde på 50mm, som kan give nogle mere kreative fotos.

     

    Nå, jeg vil slutte af med et forslag til dig. Og det her er jo udelukkende min personlige mening. Jeg har antaget at dit maks. budget ligger på omkring 6-7K.

    Jeg ville købe et 700D sammen med kit objektivet på 18-55mm. Det kan du få for 4.475,00 DKK hos kamerahuset.dk. Og så ville jeg købe et 50mm f/1.8 (785,00 DKK) til kreative fotos og portrætbilleder. OG så ville jeg også købe et CANON EF-S 55-250MM F/4-5.6 IS II. Det er lige nu på tilbud hos kamerahuset til kun 1.175,00 DKK. Her får du dig så op til 250mm, hvilket måske kan give dig en fordel til at fotografere på lidt afstand. Dette objektiv er godt til både portrætbilleder og til at tage billeder af dyreliv mm. Se evt. disse billeder der er taget med 55-250 (ikke taget af mig):
    http://500px.com/photo/59918418

    http://500px.com/photo/46793398
    http://500px.com/photo/4579770

    Her skal du så af med i alt: DKK 6435,00, som faktisk er nogenlunde det samme som 700D med 18-135mm. Men med denne løsning får du både en prime (Canon 50mm) og et teleobjektiv (Canon 55-250mm).

     

    Håber dette kan hjælpe dine overvejelser lidt 🙂 Skulle der være andet så spørg endelig 🙂

     

    Venlig hilsen,
    Troels


    zofka
    Medlem

      Tusind tak for det dybdegående svar. De objektiver du nævner har jeg haft i tankerne, og jeg tror også at jeg starter med at købe 700d med 18-55mm, og så evt 50mm. Jeg har tilmeldt mig et kursus i brugen af canon og det kan jo være at det giver mig lidt inspiration til objektiver.

      Jeg har før haft et Olympus e510 som kom med to kit lenses. Men Canon er bare noget andet, og jeg vil gerne et eller andet sted købe huset og så over de næste par år bygge op med objektiver, og her vil 10-12mm som du nævner helt sikkert være en prioritet.

      Så endnu engang tak.

      Anna


      nmn
      Participant

        Hej Anna,

        Hvis jeg var dig, ville jeg stærkt overveje Canons EF-S 15 – 85 mm (ikke 17 – 85) du får et super objektiv, som næsten kan det hele. Vi bruger det på vores 600D – skarpe fine kontrastfulde billeder.

        Det er ikke billigt, men du rejser forholdsvis let og slipper for at skulle skifte objektiv. Desværre er Canon nærige – modlysblænde følger ikke med – så det er en udgigt oveni – god tur.

        Hilsen

        Niels


        Styrken
        Medlem

          Dejligt med et dybdegående svar, Troels. Du har virkelig hjulpet 🙂

           

           

          Du skal være logget ind for at fortsætte