Canon EOS 650

Dette emne indeholder 11 svar, har 5 stemmer og blev senest opdateret af  Combardu 11 år, 3 måneder siden.
Oprettet af
Larsnewyork
Medlem

Jeg har lige investeret i et EOS650 D samt en Tamron 18-270 linse med billedstabilisering

Det skulle give rigtig gode billeder, men jeg er ikke helt tilfreds med specielt skarpheden i billederne.

Har jeg valgt forkert eller skal jeg på kursus ?


Peder Pan
Medlem

    Hej Lars

     

    Den er sværdt at svare på, men umiddelbart har mine bekendte gode erfaringer med dit kamera model

     

    Kursus og forståelse af brug af det teknik der er i kameraet, og lidt læsestof i manualen

     

    Mvh Peder

    Hvis du ikke tidligere har anvendt digitalt spejlreflekskamera, så er der meget at lære før du kan udnytte dit kamera fuldt ud.

     

    Uanset mærke kan alle spejlreflekskameraer give gode billeder , men de kræver mere viden end de "automatiske" små kompaktkameraer for at udnytte de mange ting de kan. De bedste billeder laves sjældent med an "auto"-indstilling.

     

    Hvis du ikke er god til manual-læsning, så kan et kursus være en god ide.

     Der findes også en del gode bøger på markedet (og biblioteket). Selv har jeg haft megen glæde af Michael B. Karbo: Digital Spejlrefleks (Gyldendal), som både er meget informativ og let læselig. Men der er også andre. På biblioteket står de under gruppe 75.71.

     Og så drejer det sig jo også om at øve sig, og blive dus med kameraet.

    God fornøjelse

     Henning

    Hej Lars.

    Jeg ved godt det for mange kan være fristende at købe et optik med zoom.

    Der er dog nogle ulember med at vælge et optik af denne type.

    Med en zoom er der mange bevælige dele i dit optik hvilket kan give give en masse linse fejl, blandt andet kromatisk aberration og upræcis skarphed.

    Der kan også være en ande gund til at du oplever hvad du gør. Nogle gange kan det være nødvendigt at sende dit optik til rep. da skarphedsplanen kan ligge lidt for langt- fremme, tilbage. hvilket også vil give uskarpe billeder.

    Du kan prøve at finde din optik på dpreview.com der har du mulighed for at se på hvilken brændvide dit optik er skarpest.

    Du skriver du lige har erhvervet dig kameraet, så jeg er lidt usikker på hvor meget du ved om kamera teknik. Men hvis du skyder på 270mm skal der ikke mange rystelser til før at du får "uskarpe"/rystede billeder.

    Men en lille test du kan lave, sæt blænden på f8 som er der de fleste optikker "preformer bedst" og sæt den på et sted imellem 50-80 mm, sæt iso´en på 100 og find så et motiv som du kan fotografer på 1/500 eller derover. Sæt den til manuel fokusering, og fokuser på et objekt som er 2-3m fra kameraet. Til sidst husk at kontroller at din søger er indstillet til dit øje med den lille fokus knap +/- som sidder til højre for søgeren. (tip. det er letter at stille skarpt hvis du har hårdt lys på dit motiv)

    Hvis dine billeder stadig er marktbart uskarpe. Skal du bytte dit optik.

    Nu har jeg selvfølgelig ikke set hvor uskarp dine billeder bliver og jeg har heller ikke prøvet netop dit optik, så jeg taler bare om genneralle problemer ang. skarphed.

     

    Bedste hilsner

    Thomas Mikkelsen

    http://www.56-nord.dk


    Combardu
    Medlem

      Jeg har i sommeren 2012 også købt Canon EOS650 med Tamron 18-270 F/3.5-6.3 Di II VC PZD.

      Efter en række optagelser var jeg ikke tilfreda med skarpheden og lavede følgende testopstilling:

      Stativ på betongulv, selvudløser 2 sek., fotolamper, Blænde 5.6, autofokus, forskellige brændvidder fra 18 til 270mm.Testbilleder taget med både det nye Tamron og mit gamle Canon EF Zoom 75-300mm.

      Resultatet var skræmmende. Kamera og ny optik har været sendt ind til justering. Det er nu kun en lille bitte smule bedre, men ikke meget.

      På 18mm er billederne totalt uskarpe (når man ser dem i 1:1). Fotohandleren var helt enig, og sendte kamera og optik til rep. omgående.

      Test lavet ved 18mm (dog ikke Canon 75-300mm), 75mm, 150mm, 270mm med begge linser.

      Konklusion: ved lille brændvidde (18mm) er billederne næsten ubrugelige. Jo større brændvidde, des bedre, men aldrig i nærheden af kvaliteten af det gamle Canon EF 75-300mm.

      Se de vedlagte billeder for forskellige brændvidder. Zoom ind på uret og se forskellen.
      ……c…. i filnavn er Canon
      ……t…. i filnavn er Tamron

      Af pladsmæssige årsager kommer fotos herefter i flere opdateringer…

      exif | Aperture: f/8 | Camera: Canon Canon EOS 650D | Exposure compensation: 1.33333 | Exposure time: 1/125 | Focal length: 18 mm | ISO: 400 | White balance: 1

      Combardu
      Medlem

        testbillede 2

        exif | Aperture: f/8 | Camera: Canon Canon EOS 650D | Exposure compensation: 1.33333 | Exposure time: 1/160 | Focal length: 70 mm | ISO: 400 | White balance: 1

        Combardu
        Medlem

          testbillede 3

          exif | Aperture: f/8 | Camera: Canon Canon EOS 650D | Exposure compensation: 1.33333 | Exposure time: 1/100 | Focal length: 75 mm | ISO: 400 | White balance: 1

          Combardu
          Medlem

            testbillede 4

            exif | Aperture: f/8 | Camera: Canon Canon EOS 650D | Exposure compensation: 1.33333 | Exposure time: 1/100 | Focal length: 140 mm | ISO: 400 | White balance: 1

            Combardu
            Medlem

              testbillede 5

              exif | Aperture: f/8 | Camera: Canon Canon EOS 650D | Exposure compensation: 1.33333 | Exposure time: 1/100 | Focal length: 155 mm | ISO: 400 | White balance: 1

              Combardu
              Medlem

                testbillede 6

                exif | Aperture: f/8 | Camera: Canon Canon EOS 650D | Exposure compensation: 1.33333 | Exposure time: 1/160 | Focal length: 255 mm | ISO: 400 | White balance: 1

                Combardu
                Medlem

                  testbillede 7 (slut)

                  undskyld – blænden = 8.0

                  exif | Aperture: f/8 | Camera: Canon Canon EOS 650D | Exposure compensation: 1.33333 | Exposure time: 1/80 | Focal length: 270 mm | ISO: 400 | White balance: 1

                  Du skal være logget ind for at fortsætte