HJÆLP..til min Olympus E410

Dette emne indeholder 2 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  Flemming Larsson 11 år, 4 måneder siden.
Oprettet af
Tina Marie
Medlem

kan det virkelig passe at jeg ikke kan ændre pixelforhold i kameraet til 2:3 i stedet for 3:4? Jeg har forsøgt at finde frem til det i manualen, men synes ikke at kan finde det. Hvis ikke jeg kan det, er der så nogen der kender en nemmere måde en enkeltvis billedredigering, hvis jeg gerne vil have billeder fremkaldt i str. 10x15cm, hvilket kun kan lade sig gøre ved optagefunktion med 2:3.

Hej Tina Marie

Ja, det passer udmærket. Olympus (og enkelte andre) tager billeder i størrelsesforholdet 4:3, og det kan ikke ændres. Bl.a. derfor gik jeg selv fra Olympus til Pentax, som tager i det mere alm. 3:2. Hvis du vil have billederne i 10×15 cm. er der kun én mulighed: beskæring. Hvis du får dem lavet hos en fotohandler, siger du bare, at de skal være i 10×15, så går det automatisk, men der ryger altså lidt i top og bund. Men du kan også godt få dem lavet i 10×13, så ryger der ingenting.

Er du meget snedig, tager du hensyn til det når du fotograferer – der skal altså være 'lidt ekstra' til at skære af.

Mvh  Henning

Olympus bruger ligesom praktisk talt alle kompaktkameraer billedformatet 4:3.

De fleste spejlreflekskameraer og nogle få kompaktkameraer bruger forholdet 3:2.

Mellemformatkameraer brugte i film-dagene typisk 6:6,. idag bruger Hasselblad 4:3 og Pentax såvidt jeg husker 4:5.

PÅ nogle Olympus-dslr (bl.a. mine to) kan du selv vælge andre formater (3:2, 16:9 m.fl.), men derved bruger man blot ikke hele lyssensoren. Jeg foretrækker at bruge hele sensoren og så eventuelt selv beskære billedet så det passer.

Hvis du ønsker fotos i format A4, så passer 3:2 og 4:3 lige dårligt – A4 har sideforholdet 1,4142.

Du skal være logget ind for at fortsætte