Hvordan indstiller jeg mit EOS 1200D til at fotografere i mørke

Dette emne indeholder 1 svar, har 1 stemme og blev senest opdateret af  hebca 8 år, 3 måneder siden.
Oprettet af
Tinnasakura
Medlem

Jeg er helt ny på fotofronten og leger mig til lidt erfaring. Men kan ikke helt gennemskue hvordan jeg skal indstille mit kamera når jeg gerne vil tage billeder i mørke. Det kan feks være en himmel, måne, lys osv. Jeg er godt klar over at jeg nok skal anskaffe mig et stativ og det derudover må være noget med lukketid og sikkert en hel masse andet 🙂 nogen der kan hjælpe mig lidt videre ? På forhånd tak


hebca
Participant

    Hej Tinna

    Ja, det er  'en masse andet' indecision.  Jeg vil foreslå, at du bruger blændeprioritering, dvs. at du stiller programhjulet på A (på dit kamera hedder det måske Av),og så åbner du blænden mest muligt, dvs. at du skruer på et eller andet hjul, så blændetallet (det står på skærmen bag på kameraet) er så lavt som muligt. ISOen (står osse på skærmen) skruer du op på fx 400 (hvordan du gør det kan du evt se i brugsanvisningen). Nu vil du i meget mørke omgivelser automatisk få en lukketid på måske flere sekunder. Det er altså den tid, det tager kameraet at lukke nok lys ind til at danne billedet, og imens skal kameraet holdet HELT stille – stativ er altså nødvendigt.

    Vh  Henning

    http://www.fotofusker.dk

    Du skal være logget ind for at fortsætte