Nikon D5000 eller Nikon D3100

Dette emne indeholder 2 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  Thomas Højland 13 år, 3 måneder siden.
Oprettet af
Kasper Blem
Medlem

Hej,

Jeg er en førstegangskøber til et spejlrefleks og har for nyligt været nede i en photo forretning, hvor jeg fik anbefalt at købe et Nikon D5000 med en tilhørende 18-105mm optik. 

 

Nu har jeg læst lidt rundt på nettet og kan se at Nikon er kommet med en ny model; D3100. For mig at se er specifikationerne på de 2 kamera stort set ens, men jeg har svært ved at bedømme det. 

 

Hvad vil i anbefale? Køber D5000 der er halvandet år gammel eller skal jeg gå efter det nye D3100? Eller måske et helt trejde bud?

 

På forhånd tak! 🙂

Ikke noget let valg.. Som jeg ser det har 3100 lidt bedre video modes f.eks HD, det har også lidt højere opløsning og ISO værdier. Til gengæld er der nogle betjeningsmæssige ting, der er bedre på 5000 og så har det den drejelige skærm.

Du kan se noge test her, men husk altid når du læser test, de var gældende på det tidspunkt de er skrevet. Dvs. det der er det bedste af det bedste, er ikke særlig godt nogel år senere i forhold til andre og nyere modeller.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond3100/

http://www.dpreview.com/reviews/nikond5000/

Bladet her har jo også testet 3100 fornylig.

Det er rigtigt at de to kameraer er ret ens hvis man kigger på specifikationerne, men hvis man ser på performance scorer D5000 lidt bedre end 3100. DXOmark.com har testet dem begge, og farvemæssigt er de cirka lige gode (5000 er lidt bedre) men når det kommer til dynamic range er 5000 overlegen. Dynamic range er et udtryk for hvor stor lysforskel kameraet får med – hvilket i praksis kan ses på eksempelvis landskabsbilleder, hvor man ofte både har højlys og skygge…jo "højere" dynamic range – jo bedre gengivelse af begge dele på samme eksponering. 

3100 er muligvis nyere, men i test er 5000 stadig lidt bedre..

Har selv brugt både 18-55 og 18-105…den optiske kvalitet er cirka den samme, 105´eren er dog meget mere all-round da man får dobbelt så meget zoom.  

Jeg har selv D7000 og om jeg filmer i 720p eller 1080p er der stort set ingen forskel på, så det ville jeg ikke lade være en afgørende faktor.

De 2 ekstra MP er i praksis kun 320 pixels horisontalt og 224 pixels vertikalt, så det drejer sig kun om 7-8% på hver akse.

Jeg ville vælge D5000 – hvis du ikke vil ta´ den et skridt videre og hapse D90 😉

Du skal være logget ind for at fortsætte