nyt objektiv til Canon 1100D

Dette emne indeholder 2 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  klander6624 10 år, 9 måneder siden.
Oprettet af
mariaegeberg
Medlem

Hej folkens.

jeg købte for et par måneder siden et Canon 1100D med et 18-55m objektiv. Dette var tænkt som en start og er klar over det er meget standard. Men jeg er allerede begyndt at mærke begrænsningerne, jeg kan fx ikke tage close up billeder. 

Det jeg gerne vil have lidt vejledning til er, hvilket nyt objetiv kan jeg købe for tage billeder i bedre kvalitet, det er også et kamera der er tiltænkt til en rejse til indien senere på året, så vil gerne kunne tage nogle gode natur billeder.

Hvilke tal og tegn er det jeg skal kigge på når jeg leder efter nyt objektiv der gerne skulle være skarpere og klarere.

Håber der er nogle der kan hjælpe en forvirret pige i havet af 1000 forskellige objektiver med en masse tal. På forhånd tak 🙂


Axel Bang
Medlem

    Hejsa Maria. Jeg har undervist i foto i lang tid, og jeg har også Canon – herunder også et otte år gammelt "kit-objektiv" 18-55. Canons 18-55 til 1100D er en ny konstruktion, der iflg anmeldelserne er et ganske hæderligt objektiv, og med mit eget gamle "glas" i tankerne, så tror jeg det er rigtigt. Mit tegner udmærket til rejse- og snapshotbrug, og jeg har lavet mange udmærkede naturoptagelser (og forstørret dem ganske meget).

    Hvis du har besvær med at få dit objektiv til at tegne helt skarpt, så prøv at tage nogle fotos, hvor du støtter kameraet til en fast genstand – en gadelampe, en havemur, veranda eller noget lignende. Invester i et godt fotostativ – der findes gode kompakte modeller, der ikke er umulige at rejse med.

    Langt de fleste, der oplever uskarpe billeder, kan med stor fordel øve sig i at fotografere med vælgerhjulet i Tv-indstilling. Så styrer du nemlig lukkertiden op og ned ved hjælp af drejehjulet, og så er det med at vælge lukkertider oppe i den hurtigere ende – 1/250 og opad – 1/500, 1/1000 osv. For jeg tror nemlig, at dine uskarpe billeder skyldes, at du ryster lidt på hånden. I halvdårligt lys er det ikke sikkert, at du kan aktivere hurtige lukkertider – prøv så at forøge kameraets ISO-indstilling, så "filmen" bliver lidt mere følsom.

    Lukkerhastigheder under 1/250 kræver ro, rutine og en meget fast hånd – eller støtte i form af en mur, et stativ eller hvad du nu lige har adgang til.

    Du kan hjælpe dig selv ved altid at bruge kameraets optiske søger. Bruger du den store skærm som søger, hænger kameraet ude i dine arme, og så er det meget let at ryste for meget: Uskarpe billeder. Kameraet og armene ind til kroppen, stå i god balance – og stå for Guds skyld stille. Glem svingpjastteriet med mobiltelefonen. Bruger du den optiskie søger, så støtter du jo kameraet med dit ansigt, og så er jeg helt sikker på, at dine billeder bliver meget skarpere. Hus også, at vi "rykker ikke skuddet af." Vi studerer søgerbilledet helt roligt, kontrollerer indstilling af blænde og lukkertiden i søgeren, og hvis de står helt forkert, må vi ændre indstillingerne. Tryk roligt knappen halvt ned, lad kameraets autofokus falde til ro, ånd lidt ud og fald selv helt til ro – og tryk så knappen helt ned. Med ro, støtte og fornuftige lukkertider bliver dine billeder hurtigt meget bedre – og fordi du giver dig selv ro, bliver de også mere velovervejede, og så kan du begynde at arbejde med komposition og den slags, og så er det, at fotografering bliver rigtig sjov. 1100D har nogle begrænsninger i forhold til de dyrere modeller, men ved at kende kameraet og sit objektiv og udnytte de muligheder der faktisk er i kameraet, kan du sagtens lære at lave meget fine resultater med det. Held og lykke og god rejse. Får vi nogle af dine billeder at se en gang?

    Axel Bang


    klander6624
    Spectator

      Nu har Axel Bang skrevet en fin historie om hvordan man tager foto og det er fint, men der er stadigvæk forskel på objektiver.

      Nogle eks 18-55 mm kit objektiv kan fint lave et skarpt billede men et 17-55 F2,8 laver altså et skarpere billede og sådan er det. ellers var der jo ingen grund til at lave objketiver til både 8000 kr og 80,000 kr vel.
      Men til "close op" så køb et macro objektiv  evt Canon EF 85MM 1,8 USM det er ikke dyrt  eller et dyrere et Canon EF 100mm f/2.8L IS Macro IS USM. man kan som regel leje dem ved Click og se om det er  noget man vil ofre kr på inden man køber det.

      Du skal være logget ind for at fortsætte