Morgenlys 25-12 2011 Filskov

Dette emne indeholder 13 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af  Peder Pan 12 år, 3 måneder siden.
Oprettet af
Peder Pan
Medlem

Jeg er ude at nyde stilheden og lyset der ændre sig fra det mørke til det blålige og skyerne bliver fladet ud ved lang eksponering.

 

Mvh Peder 

Beskriv dit billedeJeg prøver at fange nogle skud hvor der ikke er alt for mange kunstige lys, her ved Blåhøjvej ved omme Å

exif | Aperture: f/2.8 | Camera: Canon Canon EOS-1Ds Mark III | Exposure time: "296 | Focal length: 24 mm | ISO: 200

Beskriv dit billedeDen næste foto af den store vandpyt på marken hvor hestene går og græsser om sommeren, og lyset har ændret sig meget og lukketiden er også folænget

exif | Aperture: f/2.8 | Camera: Canon Canon EOS-1Ds Mark III | Exposure time: "300 | Focal length: 24 mm | ISO: 200

Beskriv dit billedeDen første foto til morgen af den store vandpyt med indhejning, men som øjnene vender sig til mørket og lidt senere som lyset ændrede sig hurtig

exif | Aperture: f/2.8 | Camera: Canon Canon EOS-1Ds Mark III | Exposure time: "300 | Focal length: 24 mm | ISO: 100

Beskriv dit billedeStativet ude på landevejen en stille morgen iso 200 timer på 10minutter og ingen lys ud over det himmelen får fra byerne

exif | Aperture: f/2.8 | Camera: Canon Canon EOS-1Ds Mark III | Exposure time: "600 | Focal length: 24 mm | ISO: 200

Super, super fede motiver og perspektiver. Rigtig flot fanget, og fedt at prøve og fange de forskellige farver der er når solen går ned. Redigere du billederne efterfølgende også ?


Peder Pan
Medlem

     

    hej Sandra

     

    Tak for kommentaren, disse fotos er taget tidlig morgen- kelvingrader justering, en anelse i lys- kontrast- klarhed, det sker i ligtroom- så må man håbe at skyerne somme tider åbner sig- det er der det blålige kommer frem- 2 af fotoerne har været åbne i 10 minutter- derfor bliver himmelen næsten malerisk

     

    Mvh peder

    Det er simpelthen for BLÆRET 😛 10 min. Hold nu kæft man… Hehe.. Er helt vild med dem ved vandhullet, de er SÅ flotte og specielle. Ja du har ret, de bliver helt maleriske …

    Nu spørger jeg nok dumt, men "kelvingrader justering, en anelse i lys-kontrast-klarhed, det sker i lightroom" – hvad betyder det ??? Beklager, men er ikke så meget inde i nørdesnakken endnu 🙂 hehe…

    Med hensyn til lukketiden på de 10 min. er det noget du selv gør manuelt eller er det automatisk lige i det lys, med de indstillinger du beskriver ovenfor ? Er mega nysgerrig, skal ud og prøve det af 🙂


    Peder Pan
    Medlem

       

      hej Sandra

       

      Lukketiden er med timer og kameraet på BULP-de fleste kameraer kan tage 30 sek på manuelt- lyset bestemmer hvorlangt tid der skal ind igennem blænden- aften foto gælder de samme principper som dags foto, vdr iso, blænde, lukketid

      Jeg lækker nogle fotos op hvor jeg har malet med en lygte der bla lyser rød

      Vi bor i 7200 hvis du er intreseret-min kone og jeg køerer mange steder for at fange lyset

      [email protected]

       

      Mvh Peder

       


      Peder Pan
      Medlem

         

        Hej Sandra

        Kelvin grader-kølige og varme farver

        exposure- mindre eller mere lys

        Blach- mere eller mindre sort

        Contrast

        Clarity- på dansk klarhed

        Mvh peder

         

        Det lyder noget teknisk – men skal nok lære det 🙂 Må lige forsøge mig ad en dag jeg har tiden til det… Hvilket kamera har du ?

        Ej 7200, sjovt nok, jeg bor i 7100 🙂


        Peder Pan
        Medlem

           

          Hej Sandra

           

          dataerne står ud for fotoerne-canon ds 3- skriv mit navn i google, da er der bla vejle fotos

           

          Mvh Peder

          Uhh spændende, må jeg lige få gjort ! 🙂


          Peder Pan
          Medlem

            Fra det samme sted en regnfuld dag, i Filskov

            exif | Aperture: f/5 | Camera: Canon Canon EOS-1Ds Mark III | Exposure time: 1/13 | Focal length: 24 mm | ISO: 200

            exif | Aperture: f/9 | Camera: Canon Canon EOS-1Ds Mark III | Exposure time: 1/125 | Focal length: 24 mm | ISO: 200

            Hvordan ved du at det er en lukkertid på lige nøjagtig 10 minutter du skal bruge?

            Har du lavet en masse testbilleder eller var det bare rent gætværk?

            Hvis jeg skulle tage sådan et billede, ville jeg ikke ane om det skulle være 5 min, 10 min eller en halv time for den sags skyld.


            Peder Pan
            Medlem

               

              Hej Peter

               

              Du kan lave en test foto hvor man skruer fuldt op for isoen, og en lille blænde tal, lukketid eks 10sek, hvergang du halverer isoen forlænger du lukketiden, det dobbelte- fra blænde 2,8-til 5,6 det bliver også den dobbelte lukketid,

              Så jeg tager sjældent mere en et foto inden den rigtige lukketid er der, er du intreseret vil min kone og jeg gerne være behjælpeligt med langtids eksponering- bla male med lommelygte ellers fatasien

               

              Mvh Peder

               

              Ok, tak skal du have.

              Man kan altså starte med at tage et billede hvor man skruer vildt op for ISO og blænder helt op. Ud fra det resultat kan man så beregne hvad lukkertiden skal være i det rigtige billede.

              Det gør det da lidt nemmere at finde ud af.

              Mvh. Peter.


              Peder Pan
              Medlem

                Hej Peter

                 

                Rigtig forstået.  som sagt så når man ofte er ude så kan man ca vurderer tiden

                 

                Mvh Peder

                Du skal være logget ind for at fortsætte