6.000 kr. Hvad skal man købe?

Dette emne indeholder 18 svar, har 1 stemme og blev senest opdateret af  Arkiv DigitalFoto 13 år, 7 måneder siden.
Oprettet af
Arkiv DigitalFoto
Medlem

Har længe gået med tanken om at investerer i et  D-SLR og efter at havde fået mine feriepenge, syntes jeg det skulle være nu 🙂

Ville høre hvad folk syntes jeg burde gå efter, da jeg ikke selv er så meget inde i det 🙂
Har selv gået og kigget lidt på canon 550D eller 500D, men ved da at Nikon også har nogle gode kameraer på markedet lige nu.

Har cirka 6k til rådighed.

(Indsendt: 23-05-2010 02:56)

af Rasmus (Medlem siden: 23-05-2010, Indlæg: 10)

Interessant artikel Jonas og jeg følte mig selv lidt ramt af den.
Den artikel burde komme frem hver eneste gang nogen laver et indlæg om hvad de skal købe af SLR kamera i en given prisklasse.
Moralen må være at man bare skal kaste sig ud i det og købe et Canon eller Nikon i det prisleje man nu har fastsat. Når jeg foreslår de 2 mærker så er det ikke for at nedgøre Pentax, Sony, Olympus og de andre mærker på markedet, men vælger man én af de 2 så går man ikke helt forkert. De er markedsførende og mere vigtigt så er det dem der tilbyder det bredeste sortiment af tilbehør. Jeg har selv Nikon og det samme har mine fotograf venner. Det giver os den fordel at vi kan dele tilbehør og låne af hinanden. Har du 6k så køb det bedste tilbud til omkring 5000 og brug de sidste penge på tilbehør. Med tiden vil du få indblik i hvad du ellers har brug for og du kan så begynde at investere i det udstyr som du mener er det rigtige for dig. De standard objektiver som du får med fra starten er elendige, men fine at starte med. Jeg arbejder i fotobranchen og har altid advaret eller rettere rådgivet kunder om at det er STANDARD OBJEKTIVER og at man ikke kan stille profesionelle krav til dem. Alligevel kommer mange kunder tilbage og beklager sig over at de ikke synes billedkvaliteten er optimal og ofte tror de at kameraet er defekt for de havde på forhånd læst gode anmeldelser af kameraet. Ja, kameraet. Ikke objektivet. Køber du EOS 550 dbl zoom kit så vil du med tiden mærke begrænsningerne. Billederne står ikke helt så skarpt som forventet og de fungerer ikke altid optimalt i svagt lys. Du vil forsøge med en højere iso og længere lukkertid, men lige lidt hjælper det. Fokuseringen kan være langsom og du kan ikke helt komme så tæt på motivet som du gerne vil. Hvis det blot er et kamera til feriebrug så bliver dette sandsynligvis aldrig aktuelt for dig. Er du seriøs amatørfotograf så vil du ret hurtigt lære dine begrænsninger at kende og med tiden lære hvad der skal til for at løse dem.

Indsendt: 30-07-2010 21:24

Går selv og kigger på spejlreflekskamera til ca. samme pris. Jeg har også hovedsageligt kigget på canon, men jeg er lige faldet over dette Pentax K-x. Alle de anmeldelser jeg har læst har været overdrevet gode. Det eneste dårlige de kan finde er AA-batterierne.
Jeg synes du skulle tage et kig på Pentax K-x

Indsendt: 02-08-2010 15:28

Hej Katrine
Pentax k-x skulle være et rigtig godt kamera, så det kan du vist trygt købe. Ang. batterierne, så skulle det ikke være noget problem, hvis du køber nogle ordentlige genopladelige. Se eventuelt tråden her, hvor der er en med samme problematik: http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=33796

Pentax er i øvrigt det mærke, der har den længste bagudkompatibilitet mht. objektiver. Alle Pentax' objektiver med K fatning kan bruges på et nyt Pentax, så det er jo rart, hvis man er til Ebay.

Indsendt: 03-08-2010 10:11

Du skal være logget ind for at fortsætte