6.000 kr. Hvad skal man købe?

Dette emne indeholder 18 svar, har 1 stemme og blev senest opdateret af  Arkiv DigitalFoto 13 år, 6 måneder siden.
Oprettet af
Arkiv DigitalFoto
Medlem

Har længe gået med tanken om at investerer i et  D-SLR og efter at havde fået mine feriepenge, syntes jeg det skulle være nu 🙂

Ville høre hvad folk syntes jeg burde gå efter, da jeg ikke selv er så meget inde i det 🙂
Har selv gået og kigget lidt på canon 550D eller 500D, men ved da at Nikon også har nogle gode kameraer på markedet lige nu.

Har cirka 6k til rådighed.

(Indsendt: 23-05-2010 02:56)

af Rasmus (Medlem siden: 23-05-2010, Indlæg: 10)

og så er der også Olympus, Pentax og Sony, for at tage alle producenter med.

Hvad du børl gå efter afhænger en hel del af, hvad/hvordan du agter at fotografere, da alle 5 fabrikater giver gode billeder, men nogle er bedre til nogle typer fotogatfering og andre til andet.

Forventer du at bruge tele ? 

Forventer du at få brug for billedstabilisering? (især nyttig ved rimeligt stationære objekter og anvendelse af tele håndholdt).
Forventer du at tage mange billeder i dårlig belysning (indendørs) ?etc.

af flarsson (Medlem siden: 29-09-2008, Indlæg: 91)

 

Da jeg kun er amatørfotograf er det måske lidt for overdrevent at gå efter et kamera som er godt inde for tele.
Kameraet skal nok hellere tage gode billeder i dårligt belysning samt havde billedstabilisering.

Grunden til jeg nævnte canon 550D og 500D var blot fordi jeg har hørt så meget om dem, men hvis du anbefaler noget andet er jeg meget åben for andre modeller og mærker 🙂

af Rasmus (Medlem siden: 23-05-2010, Indlæg: 10)

af flarsson (Medlem siden: 29-09-2008, Indlæg: 91)

Hvis du skal fotogrtafere meget i dårligt lys, kommer du let til at anvende høje ISO-værdier medmindre du anskaffer dig objektiver, der er væsentligt mere lysstærke end kitobjektiverne.

Efter min opfattelse er det idag Nikon der er bedst ved høj ISO med Canon lige i hælene som no.2. Du skal dog være klar over, at den software-støjreduktion der anvendes ved de højeste ISO-værdier kan betyde færre detailler i billederne.
Jeg har set billeder, hvor Canon EOS 50D (15 mpixel) havde et væsentligt "renere" billede (mindre farvestøj) end Olympus E-30 (12 MPixels), men med synligt færre detailler.

Hvis jeg læser det du skriver rigtigt, så er et et 28-135mm og så er jeg i tvivl om den næste, for der er i hvert fald ikke noget som hedder 8-450mm!

Uanset, så tror jeg ikke rigtig du får noget ud af dem pga. brændviddeforlængelsen. Du skal gange brændvidden med 1,6, og så bliver dit 28-135mm til et 45-216mm, der er et underligt område at have i et objektiv. Brugbarheden kommer også an på om der er autofokus i dem, og ikke mindst, hvor lysstærke de er. Hvis du kan se noget med f/2 eller f/ et eller andet, så skriv det lige. Det fortæller, hvor lysfølsomme de er.

Indsendt: 06-06-2010 10:44

Det ene drejer sig om:
http://www.astromart.com/classifieds/details.asp?classified_id=110623
og det andet har samme monteringsmekanisme :), så går ud fra hvis det jeg linker til passer, passer det andet også 🙂
Regner med at købe kameraet fra http://www.kamerashop.dk/ eftersom det virker til der er rimeligt stort udvalg :). Derudover er de også rimelige billige 🙂
Er dog meget i tvivl hvilken objektiv man burde købe med, og om jeg ikke skulle købe et sæt med taske osv 🙂

Indsendt: 06-06-2010 17:34

Den Soligor er i hvert fald komplet ubrugelig. Den ville blive til en 600mm prime (der betyder at man ikke kan zoome med den) på dit kamera, og med en lysfølsomhed på f/8, der må siges at være meget lidt lysfølsom. Det vil betyde, at du skal bruge en lang lukketid for at lukke lys nok ind i kameraet, hvilket vil give dig rystede billeder, kombineret med en høj ISO, der vil give dig kornede billeder. Den vil i mine øjne ikke kunne bruges til noget.

Jeg ved ikke, hvad du mener med "samme monteringsmekanisme". Hvis du mener fatningen, altså det man kalder bajonetten, så skal de jo have den samme for at kunne sidde på kameraet. Du kan heller ikke bruge Nikon objektiver på dit Canon kamera.

Jeg ser ingen grund til at du vælger at købe Canon bare fordi du kan få de to objektiver med fra din far. Prøv i stedet for at kigge dig lidt omkring. Der findes mange muligheder, både fra Sony, Olympus, Nikon og Pentax. Canon er også ret dyre med deres 5XX serie, synes jeg, så det kan godt betale sig for dig at se dig for før du køber.

Indsendt: 07-06-2010 09:21     Redigeret: 07-06-2010 09:22

Jeg så lige på det link du sendte om objektivet igen, og kan se, at det er med Nikonfatning. Er du helt sikker på, at det er det samme objektiv din far har?

Indsendt: 07-06-2010 09:24

Linket jeg sendte er præcis den type objekter min far også har 🙂
Troede nu heller ikke at disse objekter levede op til nutidens, men derfor var det jo bare en bonus, hvis de kunne bruges 🙂

#BO Hvad ville du anbefale af kamera?.
Jeg blir student her til sommer hvor det næste år indebære en masse rejser. Det er bla. dette, kameraet skal benyttes til.

Indsendt: 07-06-2010 15:08

til #12: Det er mildest talt ukorrekt at kalde en spejltele for ubrugelig. ganske vist har den en fast blænde på f/8, men den har en imponerende brændvidde der gør den velegnet til astrofotografi, og naturbilleder. Den kræver bare et stativ.

Indsendt: 07-06-2010 21:33

Der er stativ til 🙂

Indsendt: 08-06-2010 19:35

 

Har besluttet mig for et canon 550D, da det er det jeg kan læse mig til får de bedste bedømmelser og flest folk anbefaler når vi er nede i det lidt mindre budgetområde 🙂
Efter hvad jeg kan se, har http://www.kamerashop.dk/ de billigste kameraer og har også et stort udvalg :):
Dog er jeg ikke så meget inde i objekter. Hvad burde man købe kameraet med?

Canon EOS 550D + 18-55IS + tilbehørssæt
Canon EOS 550D m. 18-135 IS + tilbehørssæt
Canon EOS 550D incl. Canon 18-55is & 55-250is + tilbehørssæt

Og hvad pokker menes der med et kamerahus?

 

Indsendt: 08-06-2010 22:50

Jeg kan også tilslutte mig 550D, står selv og skal til at udskifte mig D30 og jeg tror også jeg ender med en Canon i en klasse lavere. 550D har arvet så meget fra semi-prof serien efterhånden at det virker meget tiltalende på mig.
 

Indsendt: 30-06-2010 18:14     Redigeret: 30-06-2010 18:29

Hej
Jeg ville købe Canon EOS 550D incl. Canon 18-55is & 55-250is + tilbehørssæt
, eller hvis pengene er små så bare 550'eren med 18-55.
Jeg ville afgjort handle hos http://www.kamerashop.dk. De er altid i den meget billige ende og servicen er helt i top. Der er aldrig bøvl og de giver gode råd.
Mvh Henrik

Indsendt: 02-07-2010 15:36

Eftersom jeg ikke har fået købt et kamera er der også kommet lidt flere penge til rådighed, så jeg har besluttet at gå efter "Canon EOS 550D incl. Canon 18-55IS & 55-250is + tilbehørset (Taske og et SDHC kort)
Er der noget derudover man burde kigge efter, så som ekstern blitz, uv-filter osv?

Indsendt: 28-07-2010 20:49

Du skal være logget ind for at fortsætte