Forum-svar oprettet

Der er 5 producenter af dSLR og alle laver OK kameraer – nogle har visse fordele andre andre fordele, så om et fabrikat er bedre end de andre afhænger af om du har specielle ønsker vedr. fotografering. Ejere at et fabrikat vil sædvanligvis anbefale deres eget fabrikat.

Det vigtigste er, at et kameraet ligger godt i DIN hånd og at knapperne passer til DINE fingre. Derfor – prøv at holde flere forskellige fabrikater inden du beslutter dig.

Hvad angår objektiver, har alle fabrikater et kit-objektiv til de billigere kameraer, der rimeligt svarer til hinanden. Hvad du derudover kan få brug for, afhænger af hvad/hvordan du ønsker at fotografere – det vil oftest vise sig når du begynder at  bruge dit (ny) kamera.

Til dine ønsker er fabrikatet næsten ligegyldigt (i praksis er der 5 producenter), Canon-ejere vil anbefale Canon, Nikon-ejere vil anbefale Nikon etc., men ALLE spejlreflekskameraer kan tage skarpe og gode billeder, så prøv at holde på forskellige fabrikater og find et, der passer til DIN hånd og hvor knapperne passer til DINE fingre.

Angående resten, så er det et spørgsmål om hvilken optik du skal have udover kitobjektivet. Til skarpe close-up billeder vil et macroobjektiv være bedst (de er normalt IKKE zooms), til billeder i "halvmørke lokaler" vil et meget lysstærkt objektiv være bedst (og her er zooms MEGET dyrere og tungere end objektiver med fast brændsvidde). Det kan naturligvis hjælpe at anvende meget høj ISO-værdi (og på det område er Nikon lidt bedre end Canon).

Steen:

EOS 7D er i en højere prisklasse end den, Pernille har nævnt – selv uden objektiver.

 

Pernille:

Skal det være Canon er de angivne modeller OK, det eneste der kan få mig til at foreslå 600D fremfor en af de ældre (og billigere) er de bedre muligheder for at optage video. Men husk lige: uanset hvad du køber, så har god optik meget længere levetid end et kamerahus.

Der er andre producenter af spejlrefdleks end lige Canon – Nikon og Sony samt Olympus og Pentax. Find et der ligger godt i din håpnd og hvor knapperne passer til dine fingre.

De kitobjektiver, der typisk følger med er 17/18-50/55mm med lysstyrke typisk f3,5-4,5. Fint til almindelig udendørs foto.

De krav du stiller kan klares af alle fabrikater – hvis du køber objektiver der er bedre end kitobjektiovet (men du anser det jo også for vigtigt at kunne skifte objektiv). 

Til udendørs sportsfoto skal du bruge et teleobjektiv, til indendørs brug (kirker, sport m.m.) skal du have et objektiv der er mere lysstærkt end kitobjektiverne uanset fabrikat. Det billigste vil være en prime (fast brændvidde), f.eks. f/2.0 eller hurtigere, brændvidde vil afhænge af brugen, sport vil (afhængigt af sportsgrenen) sikkert kræve en længere brændvidde end kirkebilleder.

Dit Hasselblad-objektiv er IKKE et zoom-objektiv, så du kan hverken zoome ind eller ud. Brændvidden er konstant 150mm, svarende til 225mm når der korrigeres for cropfaktoren på dit kamera.

Korteste fokus-afstand er efter hvad jeg kunne finde på nettet på 1400mm – hvilket helt sikkert er årsagen til det slørede billede af blomsten.

Dit Hasselblad-objektiv er antagelig et godt teleobjektiv (jeg har ikke fundet nogle brugerreviews), men det er IKKE et macroobjektiv og kan som anført kun fokusere skarpt på motiver mindst 1,4m væk.

Hvis du har købt dem, har du sikkert også fået et serienummer. Mange programmer har en testversion med begrænset gyldighed, der aktiveres fuldt med korrekt serienummer.

Ellers må du i fremtiden gøre hvad jeg gør – jeg downloader det relevante program og gemmer den downloadede fil samt eventuel e-mail med serienummer inden jeg installerer det.

På mit netværkslager (NAS) og en USB-harddisk (en variant af backup), ikke på den disk programmet installeres på.

Hvis du har de originale CD/DVD'er, installerer du "bare" igen.

Forskellen er simpel : spejlreflex har et spejl,. der sender lyset op i søgeren og vipper op når man tager et billede, så lyset istedet kommer til lyssensoren, de spejlløse har ikke noget spejl. Det betyder at spejlløse kamerahuse kan laves mindre ("tyndere") end spejlrefleks fordi de ikke har spejlet.

Der er en forskel til – autofokus. Der er to typer af autofokus: fasedetekt og kontrastdetekt. Fasedetekt AF er den hurtigste og mest præcise men kræver en separat sensor, kontrast-detekt bruger billedet på skærmen. Det betyder at spejlrefleks har en hurtigere autofokus end de spejlløse kameraer.

Desuden er de spejlløse så nye at to af systemerne (Samsung og Sony) idag kun har meget få objektiver, medens Microfourthirds (Olympus og Panasonic) der var de første spejlløse, har et væsentligt større udvalg men også en lidt mindre sensor.

Hvis video betyder noget for dit valg, er det såvidt jeg ved kun et par af Panasonics modeller der kan optage i 1080p.

Fiskeøjeobjektiver har en fast angived brændvidde (f.eks. 8mm).

Derimod findes der nogle forsatslinser, der ændrer brændvidden af det objektiv de sættes på – på et 16mm objektiv vil en 0,25x forsatslinse således ændre brændvidden til 0,25 x 16 = 4mm,

 

Billedkvaliteten vil være en del ringere end kvaliteten fra et "ægte" fiskeøjeobjektiv.

Objektivfateningen hedder fourthirds – og udover Olympus, der har ca. 20 objektiver, har Sigma ca.10 og Leica/Panasonic et par stykker (grundet Leica-navnet ret dyre). Derudover har Samyang flere, der dog kun kan bruges med manuel fokus.

 

Om den anvendte Flash kan bruges kan jeg ikke svare på – men Olympus bruger (i modsætning til f.eks. Sony) en standard-blitzsko. Hvis du kan bruge blitzen kan den kun bruges rent manuelt, medmindre producenten har en version der understøtter Olympus's "sprog"-

Det afhænger helt af hvad du kalder "overkommelig pris".

Jeg overvejet selv at købe en 24" Eizo-skærm – men den får du ikke for sølle 3-4ooo kr.