Forum-svar oprettet

Hvis du ikke tidligere har anvendt digitalt spejlreflekskamera, så er der meget at lære før du kan udnytte dit kamera fuldt ud.

 

Uanset mærke kan alle spejlreflekskameraer give gode billeder , men de kræver mere viden end de "automatiske" små kompaktkameraer for at udnytte de mange ting de kan. De bedste billeder laves sjældent med an "auto"-indstilling.

 

Hvis du ikke er god til manual-læsning, så kan et kursus være en god ide.

Olympus bruger ligesom praktisk talt alle kompaktkameraer billedformatet 4:3.

De fleste spejlreflekskameraer og nogle få kompaktkameraer bruger forholdet 3:2.

Mellemformatkameraer brugte i film-dagene typisk 6:6,. idag bruger Hasselblad 4:3 og Pentax såvidt jeg husker 4:5.

PÅ nogle Olympus-dslr (bl.a. mine to) kan du selv vælge andre formater (3:2, 16:9 m.fl.), men derved bruger man blot ikke hele lyssensoren. Jeg foretrækker at bruge hele sensoren og så eventuelt selv beskære billedet så det passer.

Hvis du ønsker fotos i format A4, så passer 3:2 og 4:3 lige dårligt – A4 har sideforholdet 1,4142.

Om det bedste for sdig er Canon, NIkon eller Sony afhænger af dine behov.

Alle 3 producenter laver gode kameraer, forskellene er primært at nogle er bedre til nogle typer foto end andre – og til andre typer foto er et andet mærke bedst.

Men uanset hvad du vælger – hvis du begynder at arbejde seriøst med at fotografere vil du efter nogen  tid ønske mere tilbehør (andet objektiv, ekstern blitz etc.).

Der er næppe den store forskel – køb det kamera der ligger bedst i DIN hånd og hvor knapperne sidder, så de passer til DINE fingre.

Det afhænger af hvilket program du bruger til komprimeringen.

Personligt synes jeg at Digital Fotos størrelseskrav er latterligt – mine billeder fylder som JPG i bedste kvalitet 7-9 MBytes. Kraftig komprimering af jpg-billeder kan forringe kvaliteten væsentligt – men de er måske vandt til Canon's voldsomme standard-komprimering af jpg-filerne.

Hvis du har Photoshop Elements, kan du åbne et billede og derefter når du vælger "gem som" og jpg som filtype, så kan du vælge forskellige kvaliteter fra 1 (ringest) til 12.

Forsøg med forskellige grader af komprimering (begynd med f.eks. 5) indtil du har en rimelig størrelse.

Jeg kender ikke noget ti de forskellige Minolta-modeller, men Sony købte Konica-Minolta for ca. 7 år siden.

Såvidt jeg ved anvendte Minolta mere end en fatning – de fleste fabrikater skiftede objektiv-fatning, da man indførte autofokus.

Hvis dine gamle objektiver har autofokus, kan de sansynligvis anvendes på de digitale Konica-Minolta-modeller, og ligeledes på Sonys APS-C-modeller.

Hvis dit gamle kamera (og objektiverne) ikke har autofokus, kan du næppe anvende dem på et digitalt spejlrefleks uden videre.

Du kan ikke få glas til Canon/Nikon, der i ALLE tilfælde er lige så godt som Olympus's bedste objektiver, men sagtens nogle, der er mindst lige så gode som deres standard-objektiver og de i mellemklassen. (Olympus har opdelt deres objektiver i 3 klasser).

For et par år siden var det et Olympus-objektiv, der blev kåret som verdens skarpeste objektiv (det var ZD 150mm/f2.0).

 

Og mig bekendt er der IKKE andre end Olympus, der laver zoom-objektiver med lysstyrke 2.0 (med de koster ligeledes over 10k).

Jeg vil ikke skrive noget om kameravalg – det er delvis religion, til dels et spørgsmål om hvad der ligger ebdst i hånden.

Hukommelseskort: Alle kameraer i de billigere prislag bruger SD-kort. I den forbindelse bør du vurdere hvor hurtigt kort du bør købe.Det der stiller de store krav er IKKE video men hvis du bruger serieskud (mange billeder i sekundet), f.eks ved fotografering af sport eller andre former for aktion (f.eks. legende børn).

 

Tasker – det afhænger af om du foretrækker en skudlertaske eller en rygsak samt hvor meget grej dui forventer at skulle have plads til. Gode fabrikater er Lowepro og Tamrac.

Som en professionel fotograf kommenterede.

Et godt billede er (mindst) 80% fotografen. Udstyret kan hjælpe, men en god fotograf kan få mesterværker selv med et "primitivt" kompaktkamera. Det gode udstyr giver simpelthen større muligheder.

micro4/3systemet er et af flere kamerasystemer, der minder meget om de samme producenters spejlrelfekskameraer men uden spejlet og uden optisk søger, hvorved husene kan laves væsentligt mindre. De har med enkelte undtagelser (Nikon og Pentax) samme størrelse billedechip som samme fabrikats spejlreflekskameraer. Ligesom ved spejlrefleks kan et fabrikat ikke bruge objektiver fra andre fabrikater.

Micro-4/3, der kom først på markedet, produceres af Olympus og Panasonic og de kan anvende hinandens objektiver. Det er også det system, der idag har det klart største udvalg af objektiver. Den væsentligste forskel mellem dem er, at Olympus har billedstabilisering i huset medens Panasonic har det i objektverne.

Sony og Samsung har deres egne systemer, Sony ligeledes med billedstabilisering i huset.

Olympus, Panasonic og Sony har alle convertere, således at objektiver fra deres spejlreflekskameraer kan anvendes på deres spejlløse systemer, dog ikke altid med autofokus.

 

Nikon og Pentax er ligeledes kommet med spejlløse systemer, men med en væsentlig mindre billedchip (men fortsat større end i kompaktkameraer)

Mednindre du bruger den flere forskellige steder vil jeg anbefale en stationær med en GOD grafisk skærm.

Eftersom en stationær har væsentligt lettere ved at slippe af med varmen end en bærbar, så kan du få/få lavet en stationær med langt kraftigere hardware (CPU og især grafikkort). Desuden har den staionære meget bedre udbygningsmuligheder end en bærbar, både hvad angår RAM og antal harddiske. Harddiuske til stationære (3½") er typisk hurtigere end hardiske til bærbare (2½"). SSD-diske er idag for dyre til andet end systemdrev.

Desuden er en bærbar skærm ikke det bedste til grafikarbejde, jeg anvender en 24" grafikskærm på min stationære. De skærme,der følger med de billige bærbare har typisk for lav oplkøsning til seriøst grafisk arbejde, medmindre du anskaffer en "slæbbar" (med 17-20" skærm).

Jeg har både en stationær og en bærbar der KAN anvendes til grafisk arbejde. Den bærbare har 8GB RAM, den godt 1 år gamle stationære kan udvides til 24GB.

Angående sensorrensning så er det faktisk Olympus, der som de første introducerede det og ifølge de tests jeg har set fortsat har den suverænt bedste sensorrens.

De introducerede sensorrens 3 år før Canon, så de har god haft tid til at optimere deres metode.

Mit gæt er støv på sensoren eller nok snarere det filter der sidder foran sensoren.

Hvis din blæsebold senere har fjernet støvkornet, er det forklaringen på at det ikke kan genskabes.

Godtnok har Canon idag indbygget sensorrens (fjernelse af støv fra sensor), men de har IKKE markedets bedste sensorrens, selvom den idag er væsentligt bedre end deres første model fra efteråret 2006..

E t andet sted du kan købe polarisationsfiltre er hos Vefafoto i vejle (http://vefafoto.dk/).

Jeg bruger iøvrigt også et af mine 3 polarisationsfiltre indendørs – ved fotos på visse museer, idet det kan reducere genspejlinger af ting bag glas særdeles kraftigt.

Jedg har 3 polarisationsfiltre – af forskellige størrelser (62, 67 og 72mm).

RAW-converteren i Adobe Photoshop Elements virker IKKE på en netbook på grund af for ringe skærmopløsning.

Adobe's RAW-converter, som er en del af Photoshop Elements,  kræver en skærmopløsning på mindst 1024 x 768 – og en 10" netbook med ATOM-processor har typisk en skærmopløsning på 1024 x 600. 

Jeg kender ikke EOS Utility (har andet fabrikat end Canon).